Mobilspel

Smartphonerevolutionen har låtit oss utforska en massa nya spel oavsett var vi befinner oss och det finns spel som passar alla! 

I en studie från 2013 som raporterades om i Dagens Media använder 73 procent av befolkningen i Sverige en smarthpone, vilket var den högsta andelen användare i de 19 länder som ingick i undersökningen. Detta tillsammans med vetskapen om att över hälften av svenskar spelar spel kan man lugnt säga att mobilspel troligtvis är bra stort bara i Sverige.

Mobilspel har experimenterat med en hel del olika idéer, eftersom det inte finns någon handkontroll eller tangentbord och mus måste man ju tänka på hur ett mobilspel ska kunna styras enbart genom en touchscreen. Medan det helt klart finns stora variationer av framgångar i detta avseende får man tänka på att marknaden är förhållandevis ny men den har ändå växt till multimiljonbelopp. 

Ett område som har visat sig vara väldigt lukrativt när det kommer till mobilspel har varit de så kallade freemium spelen, och störts för tillfället är spelet Clash Royale som estimeras dra in omking 1,5 miljoner dollar per dag. Detta trots att spelet tekniskt sett är helt gratis att spela, vilket är kärnan i freemium spel. Man låter helt enkelt användare ladda ned och spela spelet helt gratis, men erbjuder även premium saker inne i själva spelet. Dessa låter en få fördelar och göra saker som att skynda på sådant som måste byggas eller träna upp trupper som man använder för att anfalla andra spelare.

Mobilmarknaden har en hel del utveckling framför sig och det är alltid intressant att kunna se vart det bär av åt för håll!